Direktlänk till inlägg 18 oktober 2007

Bloggbluffare.

Av Victoria - 18 oktober 2007 15:59

På Tisdagstema förra veckan var ju temat: Vårdad.

Där fanns ett inlägg med en hänvisning till en blogg

som med tanke på Rosa Bandetmåste besökas.

En ung kvinna, Liv, bloggade om sitt  liv som var på väg att ta slut på

grund av bröstcancer.

Nyfiken som jag är så besökte jag bloggen.

Gjorde ni det också? Och i så fall:

 Gick ni på bluffen?


Jag tyckte på en gång att hela grejen verkade märklig.

En sån där magkänsla om att allt inte stod rätt till.

Dödshjälp med fastslagen tidpunkt?

Blogga fast man ligger döende?

Jag är lagd åt det misstänksamma hållet, så jag

köpte inte hennes berättelse.

Med lite dåligt samvete, ska sägas, för tänk om det verkligen varit sant

och jag hade misstrott en dödssjuk kvinna...


Men det fanns alldeles för mycket som talade mot henne.

Eller: henne? Det vet man ju inte ens om det var en tjej som ägde bloggen.


Nu är "hennes" blogg nere och saken polisanmäld, sägs det.

Fast det har jag inte papper på, det kanske är en lögn det med...


Det är riktigt ruggigt att spela på människors känslor på det viset,

och ljuga om så allvarliga saker.


Samtidigt hoppas jag att det får bli en väckarklocka

hos dem som med hull och hår tuggar i sig allt som sägs på nätet.


 

Det är såna här saker, som storyn om "Liv" som gör att man fattar

att nazismen kunde få fäste.

Kanske låter det som en drastisk och irrelevant jämförelse?

Kanske, men ändå:


  Det var inte tillräckligt många som ifrågasatte

nazisternas "fakta" om vilka människor som hade rätt egenskaper

och nazisternas idéer om hur det ideala samhället borde se ut.


Det otäcka är att det nog skulle kunna hända igen,

smartare än så är vi inte.

Tvärtom så är vi lättledda.


Kan vi låta oss luras av en anonym blogg, vars innehåll griper oss,

trots att vi inte vet vem som ligger bakom,

då kan vi nog luras i frågor som har ett större

värde för oss personligen.


 Det handlar om att tänka källkritiskt.

 Att inte blint tro att på allt som sägs på tv och i pressen,

 i etern och på nätet.

Jag tror inte ens att SVT,

som skall vara Folkets Television

förhåller sig neutralt i alla frågor.



 


 
 
Ingen bild

Temuggen

18 oktober 2007 19:16

Ringer det någon klocka Vickan?Har lämnat 3 ledtrådar till dig.

 
Lilla My

Lilla My

18 oktober 2007 19:33

Ja,det finns många djur i vår herres hage och alla har inte getterna hemma s a s.Ha det bra!

http://myslivochhem.blogspot.com

 
Annelie

Annelie

18 oktober 2007 22:24

Jag var en av dom som faktiskt gick på det där. Läste i och för sig bara något inlägg, som berörde. Hade väl inte gjort det om jag läst mer..(hoppas jag)Men som du säger. Det är viktigt att ifrågasätta information man tar in. Jag tycker dessutom att bloggar skulle vara på sidan av den ordinarie sökmotorn på låt oss säga google då, som är störst.
Ha det gott/kram

http://rospinglan.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Victoria - 23 april 2008 22:03

...och flytta!    Bloggen alltså.   En snygg blogg med mer möjligheter!   Så jag tackar gamla bloggen för en trevlig tid. (blev över ett år!)   Jag har anlitat en begåvad bloggare till att designa mitt nya tillhåll.   Så nu *trumvirvel och basun* öp...

Av Victoria - 23 april 2008 09:08

I dag är det dags att hissa och hylla min make!   Han tog hand om våra barn hela helgen medan jag var i storstan och förlustade mig och brände pengar. Och ja: naturligtvis tar han hand om dem annars också, men tre dar på egen hand med Lilleman är fa...

Av Victoria - 22 april 2008 16:05

Ok, det här är kanske liiite långsökt, men jag har ju shoppat en del i helgen och tanken är att jag ska ha tid att ta bilder av allt det och visa er nån dag då tid finnes och tills dess kommer ett smakprov.     Trepack av världens bästa smörja!   ...

Av Victoria - 21 april 2008 18:33

    Puh! Tre dagars shop-non-stop... ...man märker att man inte är 20 längre...   ...för... jag är rätt knäckt.   Men så roligt vi har haft!   Så ruskigt kul!   Bra sällskap, trevlig resa, fint hotell, bra mat, mycket shoppa...     Fastän vi inte v...

Av Victoria - 16 april 2008 19:53

  Jobba i natt... sova i morgon.   Några eftersläntare som vill fira mig, kommer vid middagstid.   Och sen är det väl bara lägga sig om man ska orka upp på fredagmorgon.   Det blir ju lite tidigt, vi flyger 06:00 och 06:30 (vi fick inte samma restid...

Presentation

Omröstning

Bloggen Vickans Vardagsrum...
 ...är okej som den är.
 ...borde ha ett mer allmänt innehåll. Mer heminredning, mode och glitter.
 ..borde ha ett mer personligt innehåll, känslor, upplevelser, erfarenheter.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards