Direktlänk till inlägg 13 augusti 2007

Tråksvensken...

Av Victoria - 13 augusti 2007 21:14

-Tala inte till mig för då ringer jag polisen! 



En dag, som så många andra, var jag på ICA.

Hade sonen i sitsen på kundvagnen. I kassakön charmade han en äldre dam. Hon pratade med honom, busade och gav slängpussar. Ute på parkeringen mötte vi henne igen, sonen satt fortfarande i kundvagnen och jag höll på att lasta in varorna i bilen. Då tog hon tag i min blonde gosse och gav honom en rejäl kindpuss, sen gick hon vidare med sin vitlökspåse.

Damen bar slöja och talade periska. Hon var så söt mot min lille kille.


Hade det varit en svensk som pussat på min son så hade jag mest troligt börjat hyperventilera och kasta matkassar.

Varför?


Därför att vi inte räknar med att svenskar tar kontakt.

Svenskar tar inte i okända människor.

Svenskar talar inte med främmande barn i kassakön.

Svenskar som talar med främmande barn i kassakön är skumma och har oärliga motiv. Tror vi.

Usch vad svenskar är tråkiga.


Det är så trevligt med människor som tar kontakt, så där hjärtligt och otvunget, och jag önskar att jag var lite mer så. Men det är jag inte. Jag håller mig på min plats i kön, som alla andra och väntar tyst på min tur.


Enda gången svenskar idkar kroppskontakt är när de fått lite promille i sig. Då  kramas vi till höger och vänster och frossar i känslor och familjeangelägenheter.

Jag tolkar det som att svensken bär med sig en enorm mängd oventilerade viktigheter som man inte vågar ge uttryck för i vanliga fall. Så trevligt om vi kunde öppna upp våra tillknäppta själar och umgås som vanligt folk...









 
 
Vildängel

Vildängel

14 augusti 2007 09:08

Vilket bra inlägg! Jag håller med dig helt och hållet i allt du skriver. Min farsa - han är väldigt svensk men väldigt osvensk oxå för han älskar att underhålla små ungar till exempel i kassakön på Ica. Ett leende och ett litet skratt från barnet är allt som behövs för att han ska vara nöjd - men ibland ser man hur föräldrarna sneglar misstänksamt på honom........

http://vildangel.blogg.se

 
Lizaloop

Lizaloop

14 augusti 2007 10:27

det är så oooja..
en kompis till mig är tillsammans med en kille från chile, han tycker verkligen atts venskar är det lataste folk som finns, å ja det stämmer faktist (inte ALLA men i stora hela) rädda för att misslyckas, innan någon törs starta eget ska man ha funderat i både i och 3 år, gått starta eget kurser och ska ha backup från alla håll och kanter..

http://www.lizaloop.blogg.se

 
Annelie

Annelie

14 augusti 2007 21:42

Hej igen, det var verkligen länge sedan sist och jag saknar att vara här.Snart nog är jag på G igen=)Appropå inlägget just här så håller jag med dig..Svenskar är som regel väldigt stela..ja utom när vi har något innanför västen:SJälv blir jag då väldigt ryggdunkig och kramig..haha precis som du säger..MEN
jag kramar ofta gärna om av omtanke,ger små kommentarer som kanske värmer.Jag hoppas det uppskattas.MEN
Jag kan likväl göra tvärtom, tala om EXAKT vad jag tycker och tänker i den andras tanke då ganska otrevligt..som tex. när nån puttar mig på armen som ja..vad ska jag sga..HÖRRÖ, hör du, kolla då...vid sådana tillfällenblir jag faktiskt stött.Hm..Kanske jag måste rannsaka mig lite ;-)
Hoppas allt är bra med dig och dina nära och kära, som sagt..jag är på banan snart igen((kram))

http://rospinglan.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Victoria - 23 april 2008 22:03

...och flytta!    Bloggen alltså.   En snygg blogg med mer möjligheter!   Så jag tackar gamla bloggen för en trevlig tid. (blev över ett år!)   Jag har anlitat en begåvad bloggare till att designa mitt nya tillhåll.   Så nu *trumvirvel och basun* öp...

Av Victoria - 23 april 2008 09:08

I dag är det dags att hissa och hylla min make!   Han tog hand om våra barn hela helgen medan jag var i storstan och förlustade mig och brände pengar. Och ja: naturligtvis tar han hand om dem annars också, men tre dar på egen hand med Lilleman är fa...

Av Victoria - 22 april 2008 16:05

Ok, det här är kanske liiite långsökt, men jag har ju shoppat en del i helgen och tanken är att jag ska ha tid att ta bilder av allt det och visa er nån dag då tid finnes och tills dess kommer ett smakprov.     Trepack av världens bästa smörja!   ...

Av Victoria - 21 april 2008 18:33

    Puh! Tre dagars shop-non-stop... ...man märker att man inte är 20 längre...   ...för... jag är rätt knäckt.   Men så roligt vi har haft!   Så ruskigt kul!   Bra sällskap, trevlig resa, fint hotell, bra mat, mycket shoppa...     Fastän vi inte v...

Av Victoria - 16 april 2008 19:53

  Jobba i natt... sova i morgon.   Några eftersläntare som vill fira mig, kommer vid middagstid.   Och sen är det väl bara lägga sig om man ska orka upp på fredagmorgon.   Det blir ju lite tidigt, vi flyger 06:00 och 06:30 (vi fick inte samma restid...

Presentation

Omröstning

Bloggen Vickans Vardagsrum...
 ...är okej som den är.
 ...borde ha ett mer allmänt innehåll. Mer heminredning, mode och glitter.
 ..borde ha ett mer personligt innehåll, känslor, upplevelser, erfarenheter.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards