Direktlänk till inlägg 5 april 2008

Reflexvästfascister!

Av Victoria - 5 april 2008 22:38

 


"Du har väl reflex?"


Visst känner du också igen frasen?


Din mamma upprepade den som ett mantra genom din barndom.


I skolan delades det ut kattögon som det delas ut kondomer på

Piteå Dansar och Ler.


(Och ändå hade du aldrig reflex när du gick hem...)


Reflexer är bra! De fyller en viktig funktion

och även jag kommer att tjata på barnen om att använda dem...


Men som med det mesta så brakar sundheten iväg...


Plötsligt räckte det inte  längre med en nalle med snöre

och säkerhetsnål.



Nu behövdes det dessutom en reflex i  byxbenet. Clipreflexen.

Modellen var engångs; de fanns aldrig kvar när man kom hem...


Sen skulle man också ha en självlysande fjädersak runt arm eller ben.

Den sprättade i regel iväg och försvann även den som en projektil i mörkret... för att aldrig hittas igen,

i alla fall inte av den rätte ägaren.


(Ev. kan denna modell ha orsakat ett visst mörkertal (!) av kroppsskador.)



Till sist kom den då. Den ultimata lösningen. Var mans frälsare i mörkret:


Reflexvästen.


Knallgul. Otymplig. Och framför allt: Ful!


Ihärdigt signalerade den att

en hysterisk fiberknaprande motionsfanatiker med stavar var i antågande.


Eller ett knattelag på barmarksträning.


"Inget mörker, inga bilar och inget ösregn stoppar oss"


Utvecklingen (eller förfallet) gick snabbt.


Nu har nästan alla som trafikerar vägarna medelst apostlahäst en egen väst och den som ingen har

är en usel smitare och säkerhetsrisk.


Utanför västgemenskapen.


Nu duger inte längre den hederliga gamla dingelreflexen.

Inga clipditon eller påsydda band heller.


Och ve den syndare som går utan väst i dagsljus!


Nästa steg då?


Ropen skalla - Vägverkets jackor åt alla!



 
 
Ingen bild

öjebybo

6 april 2008 19:25

Jag är en typ en tjat mamma,konstant tjatar jag att pojkarna ska ha på sina reflex västar även om det är mitt på blanka dagen. Knall gula västarn syns så bra mot snön. Men min mamma har nog aldrig bett mig ta på reflex har ej något minne av det. Det kan nog bero på att vi var fem barn och en hund och en far som var mest bort!

 
Annelie

Annelie

6 april 2008 22:55

Reflexer duger fint =) Jag är glad att jag alltid satt på flickorna reflexer, så det faller sig naturligt för dom. Håller med om attv ästarna är grymt fula, meni ärlighetens namn..dom är bra.
Va skönt att ni blev av med vagnen, den gjorde du verkligen fin. Menjag tycker den nya är finare. Ska bli kul att se bilder sen=)
Ha en fin vecka!

http://rospinglan.blogg.se

 
EVA

EVA

7 april 2008 14:32

Här använder dottern reflexvästen och jag med...i mörker alltså ! Men visst syns man himmelens bra med den...och då man tänker på alla halvblinda gamla gubbar som kör på våra vägar så är nog västarna kanonbra !
***
Ha en underbar start på veckan !
K R A A A M från EVA !!!

http://whiskyochchampagne.blogg.se

 
Ingen bild

jessi

7 april 2008 15:21

Men va faan, har du hunnit fylla 30?!?!
jag som bara e 20, hur gick det till? är du så mycket äldre än mig?!?
lol

du! vars i blåsmark bor du, hittade en genväg mellan svensbyn och blåsmark så nu bor vi juh nära ;) ifall du känner för besök av finfrämmande ;)

 
L  I  S  A

L I S A

7 april 2008 15:49

Hej, har inte riktigt hunnit ut i bloggvärlden men ser att ni sålt/köpt husvagn....det är med viss skräck/nostalgi jag ser på husvagnar eftersom jag är uppväxt med "vagnande" föräldrar, vi var aldrig hemma! (och dessutom gillade de att campa där INGEN annan var- inte så kul när man var i tonåren och längtade efter kompisar:) Men idag i vuxen ålder kan jag bli sugen....och lite avis på er som har en.....ha en fin vecka!

http://www.lisasbibliotek.blogg.se

 
Erik

Erik

9 april 2008 14:14

Härligt skrivet :-)
Men sittande i bilen inser man vad en reflexbricka gör! Men väst är väl ändå att ta i? Bäst att vara säker bär väst...
Fast knatar man runt med stavar (utan skidor) ja då lär väst behövas. Snart läser jag säkert löpsedel om någon stackare som fått staven genom magen, sick :-)

http://erik56.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Victoria - 23 april 2008 22:03

...och flytta!    Bloggen alltså.   En snygg blogg med mer möjligheter!   Så jag tackar gamla bloggen för en trevlig tid. (blev över ett år!)   Jag har anlitat en begåvad bloggare till att designa mitt nya tillhåll.   Så nu *trumvirvel och basun* öp...

Av Victoria - 23 april 2008 09:08

I dag är det dags att hissa och hylla min make!   Han tog hand om våra barn hela helgen medan jag var i storstan och förlustade mig och brände pengar. Och ja: naturligtvis tar han hand om dem annars också, men tre dar på egen hand med Lilleman är fa...

Av Victoria - 22 april 2008 16:05

Ok, det här är kanske liiite långsökt, men jag har ju shoppat en del i helgen och tanken är att jag ska ha tid att ta bilder av allt det och visa er nån dag då tid finnes och tills dess kommer ett smakprov.     Trepack av världens bästa smörja!   ...

Av Victoria - 21 april 2008 18:33

    Puh! Tre dagars shop-non-stop... ...man märker att man inte är 20 längre...   ...för... jag är rätt knäckt.   Men så roligt vi har haft!   Så ruskigt kul!   Bra sällskap, trevlig resa, fint hotell, bra mat, mycket shoppa...     Fastän vi inte v...

Av Victoria - 16 april 2008 19:53

  Jobba i natt... sova i morgon.   Några eftersläntare som vill fira mig, kommer vid middagstid.   Och sen är det väl bara lägga sig om man ska orka upp på fredagmorgon.   Det blir ju lite tidigt, vi flyger 06:00 och 06:30 (vi fick inte samma restid...

Presentation

Omröstning

Bloggen Vickans Vardagsrum...
 ...är okej som den är.
 ...borde ha ett mer allmänt innehåll. Mer heminredning, mode och glitter.
 ..borde ha ett mer personligt innehåll, känslor, upplevelser, erfarenheter.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards